Kannanotot
Kannanotot
6.10.2022
Muistutus Kyytitien katusuunnitelmasta välillä Tukkukaupankuja – Vanha Porvoontie
1. Kyytitien ja logistiikkakeskuksen tonttiliittymän risteyksessä ylityksen linjausta tulisi suoristaa. Risteyksessä huomiota ei pitäisi joutua kiinnittämään turhiin mutkiin, jotta voi keskittyä muuhun liikenteeseen. Ylityksen länsipuolella haasteena on raitiotien ylityksen odotusalueen […]
Kannanotot
19.9.2022
Kommentti Rantaradanbaanan yleissuunnitelmasta Kauniaisten kaupungin alueella
Tässä kommentissa esitetyt huomiot koskevat seuraavia suunnitelmia: Rantaradanbaanan yleissuunnitelma PLV 3012-3896, PLV 3896-4607, PLV 5148-6147, Tyyppipoikkileikkaus nro 2298/004 ja Kauniaisten kaupungin Yleissuunnitelman esittely. Olemme jättäneet nämä palautteet tämän kommentin lisäksi […]
Kannanotot
12.9.2022
Pääkaupunkiseudun kunnat tiivistävät kaupunkikuvaa: Kulkumuotojen priorisoinnin analyysin puute asemakaavan suunnittelussa johtaa huonompaan kaupunkiin
Nykymuotoisessa asemakaavasuunnittelussa ei lainkaan suunnitella kulkumuotojen prioriteettijärjestystä kävely – pyöräily – julkinen liikenne – logistiikka – yksityisautoilu. Asemakaavavaihe edeltää liikenne- ja katusuunnitteluvaiheita ja linjaa suunnitteluraamit seuraaviin suunnitteluvaiheisiin ja asemakaavan lopulliseen […]
Kannanotot
30.6.2022
Mielipide Vantaan ratikan kaavarungon luonnoksesta
Liikenteen kaavamerkinnät Pyöräliikenteen pääreitti I ja pääreitti II tason väylät tulisi esittää kaavakartalla. (Autoliikenteelle paikalliset ja alueelliset kokoojakadut on esitetty.) On tärkeää, että jatkosuunnittelussa baanojen lisäksi myös pyöräliikenteen pääreitit ymmärretään […]
Kannanotot
19.4.2022
Kommentti Vantaan ratikan katusuunnitelmien luonnoksista (Aviapolis, Tikkurila, Hakunila)
Olemme jättäneet yksityiskohtaiset palautteet karttakyselyn kautta. Tässä koko esillä ollutta aineistoa koskevia huomioita. Monin paikoin jalankulku ja pyöräliikenteen erottelu puuttuu tai väylän leveys on minimitasoa, vaikka tilaa olisi laadukkaampaankin ratkaisuun. […]
Kannanotot
10.2.2022
Kommentti Vantaan ratikan katusuunnitelmien luonnoksista
Yleistä Olemme jättäneet yksityiskohtaiset palauteet karttakyselyn kautta. Tässä yhteenvetoa huomioista. Baanan sivusuunnat tulisi merkitä väistämisvelvollisiksi (B5 + L2), ja valaista niin että pääsuuntaa ajavan pyörän kuljettajan on helppo havaita sivusuunnasta […]
Kannanotot
14.12.2021
Muistutus Rusthollinrinteen asemakaavasta
Helsingin seudun pyöräilijät ry haluaa nostaa esiin kävelyn ja pyöräilyn yhteyksien parantamisen Rusthollinrinteen kaavassa. Rusthollinrinteen asemakaava-alue on tiivis kerrostalovaltainen kaupunkimainen alue. Kävelyn ja pyöräilyn yhteydet on esitetty osin yhdistettyinä jalankulku- […]
Kannanotot
29.10.2021
Lausunto Helsingin pysäköintipolitiikka 2022 -luonnoksesta
Kiitämme mahdollisuudesta lausua pysäköintipoliittiseen työhön. Pyöräpysäköinti on keskeinen osa pysäköintiä ja onkin tärkeää, että pysäköintiä suunnitellaan ei pelkästään autoliikenteen vaan myös kestävien kulkumuotojen kannalta. Toimenpiteessä 1-Kohti pysäköinnin reaaliaikaista tietoa, toivomme […]
Kannanotot
28.10.2021
Muistutus Hakaniemensillan katusuunnitelmasta
Kommentoimme Hakaniemensillan katusuunnitelmien luonnoksia 31.8.2021, ja nostimme tuolloin esiin merkittävän pyöräliikenteen turvallisuutta ja sujuvuutta heikentävän kohdan: Hakaniemensillan alikulku Signe Branderin terassilla. Ratkaisuksi esitimme, että baana linjataan Hakaniemensillan ajoradan tasoon koko […]
Kannanotot
21.10.2021
Mielipide Vantaan ratikan katusuunnitelmien luonnoksista
Koko suunnittelualuetta koskeva yleinen palaute Jalankulun ja pyöräliikenteen järjestelyt pysäkkien kohdalla Väistämisvelvollisuus on osoitettava selkeästi tieliikennelain mukaisin merkinnöin. Poikittaisten heräteviivojen sijaan tulisi pysäkin molemmissa päissä olla suojatiet. Erottelua osoittavan sulkuviivan […]