Kannanotot

Kannanotot

6.10.2022

Muistutus Kyytitien katusuunnitelmasta välillä Tukkukaupankuja – Vanha Porvoontie

1. Kyytitien ja logistiikkakeskuksen tonttiliittymän risteyksessä ylityksen linjausta tulisi suoristaa. Risteyksessä huomiota ei pitäisi joutua kiinnittämään turhiin mutkiin, jotta voi keskittyä muuhun liikenteeseen. Ylityksen länsipuolella haasteena on raitiotien ylityksen odotusalueen […]

Lue lisää

Kannanotot

19.9.2022

Kommentti Rantaradanbaanan yleissuunnitelmasta Kauniaisten kaupungin alueella

Tässä kommentissa esitetyt huomiot koskevat seuraavia suunnitelmia: Rantaradanbaanan yleissuunnitelma PLV 3012-3896, PLV 3896-4607, PLV 5148-6147, Tyyppipoikkileikkaus nro 2298/004 ja Kauniaisten kaupungin Yleissuunnitelman esittely. Olemme jättäneet nämä palautteet tämän kommentin lisäksi […]

Lue lisää

Kannanotot

12.9.2022

Pääkaupunkiseudun kunnat tiivistävät kaupunkikuvaa: Kulkumuotojen priorisoinnin analyysin puute asemakaavan suunnittelussa johtaa huonompaan kaupunkiin

Nykymuotoisessa asemakaavasuunnittelussa ei lainkaan suunnitella kulkumuotojen prioriteettijärjestystä kävely – pyöräily – julkinen liikenne – logistiikka – yksityisautoilu. Asemakaavavaihe edeltää liikenne- ja katusuunnitteluvaiheita ja linjaa suunnitteluraamit seuraaviin suunnitteluvaiheisiin ja asemakaavan lopulliseen […]

Lue lisää

Kannanotot

30.6.2022

Mielipide Vantaan ratikan kaavarungon luonnoksesta

Liikenteen kaavamerkinnät Pyöräliikenteen pääreitti I ja pääreitti II tason väylät tulisi esittää kaavakartalla. (Autoliikenteelle paikalliset ja alueelliset kokoojakadut on esitetty.) On tärkeää, että jatkosuunnittelussa baanojen lisäksi myös pyöräliikenteen pääreitit ymmärretään […]

Lue lisää

Kannanotot

19.4.2022

Kommentti Vantaan ratikan katusuunnitelmien luonnoksista (Aviapolis, Tikkurila, Hakunila)

Olemme jättäneet yksityiskohtaiset palautteet karttakyselyn kautta. Tässä koko esillä ollutta aineistoa koskevia huomioita. Monin paikoin jalankulku ja pyöräliikenteen erottelu puuttuu tai väylän leveys on minimitasoa, vaikka tilaa olisi laadukkaampaankin ratkaisuun. […]

Lue lisää

Kannanotot

10.2.2022

Kommentti Vantaan ratikan katusuunnitelmien luonnoksista

Yleistä Olemme jättäneet yksityiskohtaiset palauteet karttakyselyn kautta. Tässä yhteenvetoa huomioista. Baanan sivusuunnat tulisi merkitä väistämisvelvollisiksi (B5 + L2), ja valaista niin että pääsuuntaa ajavan pyörän kuljettajan on helppo havaita sivusuunnasta […]

Lue lisää

Kannanotot

14.12.2021

Muistutus Rusthollinrinteen asemakaavasta

Helsingin seudun pyöräilijät ry haluaa nostaa esiin kävelyn ja pyöräilyn yhteyksien parantamisen Rusthollinrinteen kaavassa. Rusthollinrinteen asemakaava-alue on tiivis kerrostalovaltainen kaupunkimainen alue. Kävelyn ja pyöräilyn yhteydet on esitetty osin yhdistettyinä jalankulku- […]

Lue lisää

Kannanotot

29.10.2021

Lausunto Helsingin pysäköintipolitiikka 2022 -luonnoksesta

Kiitämme mahdollisuudesta lausua pysäköintipoliittiseen työhön. Pyöräpysäköinti on keskeinen osa pysäköintiä ja onkin tärkeää, että pysäköintiä suunnitellaan ei pelkästään autoliikenteen vaan myös kestävien kulkumuotojen kannalta. Toimenpiteessä 1-Kohti pysäköinnin reaaliaikaista tietoa, toivomme […]

Lue lisää

Kannanotot

28.10.2021

Muistutus Hakaniemensillan katusuunnitelmasta

Kommentoimme Hakaniemensillan katusuunnitelmien luonnoksia 31.8.2021, ja nostimme tuolloin esiin merkittävän pyöräliikenteen turvallisuutta ja sujuvuutta heikentävän kohdan: Hakaniemensillan alikulku Signe Branderin terassilla. Ratkaisuksi esitimme, että baana linjataan Hakaniemensillan ajoradan tasoon koko […]

Lue lisää

Kannanotot

21.10.2021

Mielipide Vantaan ratikan katusuunnitelmien luonnoksista

Koko suunnittelualuetta koskeva yleinen palaute Jalankulun ja pyöräliikenteen järjestelyt pysäkkien kohdalla Väistämisvelvollisuus on osoitettava selkeästi tieliikennelain mukaisin merkinnöin. Poikittaisten heräteviivojen sijaan tulisi pysäkin molemmissa päissä olla suojatiet. Erottelua osoittavan sulkuviivan […]

Lue lisää