Uusimmat

Pyöräilyinfo

15.11.2021

Pyörien takavalojen käyttö kasvanut huimasti – Pyöräilytalvi-kampanja jakaa jälleen lisää valoja pyöräilijöille

Seitsemättä kertaa järjestettävä Pyöräliiton Pyöräilytalvi-kampanja tuo jälleen valoa kansalle tuhansien ilmaisten ledien ja uuden Pyöräilytalvi-podcastin muodossa 15.-19.11.2021. Polkupyörien takavalojen käyttö yli 3-kertaistunut parissa vuodessa Valtakunnallisessa Pyöräilytalvi -kampanjassa riemuitaan valojen suosion kasvusta sekä niiden tuomasta tärkeästä lisähuomiosta pimeään vuodenaikaan pyöräileville. Valojen käyttöä lisätään entisestään jakamalla 3000 led-valoa valottomille pyöräilijöille 26 paikkakunnalla ympäri Suomen. Hepo osallistuu kampanjan […]

Lue lisää

Pyöräilyinfo

11.11.2021

Viisi vinkkiä katuajoon kaupungissa

Järjestämässämme pyöräilyn katuajokoulutuksessa osallistujat esittivät oivallisia kysymyksiä, joita varmasti moni muukin kaupungissa pyöräilevä toisinaan pohtii. Kysymysten pohjalta kokosimmekin tähän blogiartikkeliin viisi vinkkiä katuajoon pyörällä liikkujan näkökulmasta. Missä kohtaa ajoradalla pitäisi ajaa? Pyörällä liikkuja, ota rohkeasti oma tilasi ajoradalla ajaessasi. Olet yhdenvertainen muiden ajoneuvojen kanssa. Keskemmällä kaistaa on turvallisinta ajaa, sillä silloin muut kadun käyttäjät näkevät […]

Lue lisää

Kannanotot

29.10.2021

Lausunto Helsingin pysäköintipolitiikka 2022 -luonnoksesta

Kiitämme mahdollisuudesta lausua pysäköintipoliittiseen työhön. Pyöräpysäköinti on keskeinen osa pysäköintiä ja onkin tärkeää, että pysäköintiä suunnitellaan ei pelkästään autoliikenteen vaan myös kestävien kulkumuotojen kannalta. Toimenpiteessä 1-Kohti pysäköinnin reaaliaikaista tietoa, toivomme toimenpiteeseen lisättävän pyöräpysäköinnin, jotta pysäköintiä kehitetään kokonaisvaltaisesti. Tällä hetkellä kappale käsittelee vain autopysäköintiä. Reaaliaikaiset tiedot tarvitaan myös pyöräpysäköinnistä, jotta myös pyöräliikenne pysyy mukana toimenpiteessä 2- […]

Lue lisää

Kannanotot

28.10.2021

Muistutus Hakaniemensillan katusuunnitelmasta

Kommentoimme Hakaniemensillan katusuunnitelmien luonnoksia 31.8.2021, ja nostimme tuolloin esiin merkittävän pyöräliikenteen turvallisuutta ja sujuvuutta heikentävän kohdan: Hakaniemensillan alikulku Signe Branderin terassilla. Ratkaisuksi esitimme, että baana linjataan Hakaniemensillan ajoradan tasoon koko sillan pituudelta. Tällöin baana ylittää Hakaniemensillan ajoradan liikennevaloissa Hakaniemensillan ja Hakaniemenrannan risteyksessä. Luonnosvaiheen jälkeen suunnitelmiin on tehty joitain pieniä muutoksia, ja kiitämme näistä muutoksista. Tehdyt […]

Lue lisää

Tiedotteet

26.10.2021

Pyöräliikenteen talviagentit 2021-2022

Pyöräiletkö läpi talven ja poljet säännöllisesti tehostetun talvihoidon reiteillä Helsingissä? Ryhdy pyöräliikenteen talviagentiksi ja auta Helsingin kaupunkia kehittämään pyöräväylien talvikunnossapitoa entistä paremmaksi. Talviagentit toimivat Helsingin pyöräliikenteen ympärivuotisen kunnossapidon ja sujuvan talviliikenteen puolesta raportoimalla talvihoidon laadusta. Ryhdy sinäkin pyöräliikenteen talviagentiksi! Talviagenttitoiminta on Helsingin kaupungin, Helsingin seudun pyöräilijät ry:n (Hepo) ja Navico Oy:n yhteistyössä järjestämä pyöräliikenteen kehittämisprojekti, […]

Lue lisää

Pyöräilyinfo

25.10.2021

Vinkit talvella pyöräilyyn

Talvella pyöräily on mitä mainiointa arkiliikuntaa. Polkien pääset liikkumaan ympäri vuoden monenlaisilla erilaisilla kulkupeleillä. Alkuun pääset parhaiten kokeilemalla olemassa olevilla varusteillasi ensin syksyllä ja pikkuhiljaa haastavampiin keleihin sopeutuen. Yhtä oikeanlaista talvipyöräilytyyliä ei ole olemassakaan. Kuntoa ja kokemusta voit kartuttaa lähes millaisella vaan pyörällä, mutta halutessasi päästä helpommalla saat lisää pitoa liukkaille keleille nastarenkailla ja virtaa […]

Lue lisää

Kannanotot

21.10.2021

Mielipide Vantaan ratikan katusuunnitelmien luonnoksista

Koko suunnittelualuetta koskeva yleinen palaute Jalankulun ja pyöräliikenteen järjestelyt pysäkkien kohdalla Väistämisvelvollisuus on osoitettava selkeästi tieliikennelain mukaisin merkinnöin. Poikittaisten heräteviivojen sijaan tulisi pysäkin molemmissa päissä olla suojatiet. Erottelua osoittavan sulkuviivan tulee jatkua koko matkalta. Kaiteen/pysäkin ja pyörätien väliin on jätettävä 0.5m vapaata tilaa. Pyöräliikenteen suunnittelu, Väyläviraston ohjeita 18/2020, sivu 97: Jalkakäytävän ja pyörätien tilanjako ja […]

Lue lisää

Tiedotteet

17.10.2021

Valtuustokausi käynnistyi – neljännes valtuutetuista tukee Hepon tavoitteita

Uusi valtuustokausi on käynnistynyt ja lautakunnat nimetty seuraavaksi neljäksi vuodeksi. Nämä vaaleilla valitsemamme kuntapäättäjät ovat tärkeässä asemassa pyöräilyn edistämisen kannalta, sillä valtuustoissa, hallituksissa ja lautakunnissa tehdään päätökset niin investoinneista, liikennejärjestelyistä kuin kaupunkirakenteestakin. Rakennetaanko autoiluun kannustavaa moottoritieympäristöä vai kaupunkia, jossa palvelut, koulut ja työpaikat ovat lähellä ja liikennejärjestelmä houkuttelee valitsemaan kävelyn, pyöräilyn tai joukkoliikenteen? Kielletäänkö koulumatkojen […]

Lue lisää

Kannanotot

12.10.2021

Muistutus Pasilankadun katusuunnitelmasta

Esterinportti Esterinportin suunnalta tulee merkittävä länsi-itä -suuntainen pyöräliikenteen pääreitti. Tämä tulee linjata suoraan Pasilansillan pyörätielle, eikä suunnitelman mukaisesti mutkitellen. Palkkatilanportin ja Veturitien alue Katusuunnitelmassa on etelään päin ajettaessa Palkkatilanportin kohdalla linjaus, joka heikentää pyöräliikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta. Pasilankatua etelään pyöräilevä joutuu ylittämään raitiotien kahdesti, ensin suunnitelma-alueella Palkkatilanportin jälkeen ja nähtävästi uudelleen heti suunnitelma-alueen ulkopuolella Veturitiellä. […]

Lue lisää

Kannanotot

12.10.2021

Kommentti Koirasaarentien katusuunnitelmien luonnoksista

Koirasaarentien ja Gunillantien liikenneympyrä Pyöräliikenteen suunnitteluohjeen mukaan pyöräliikenne voidaan ohjata yksisuuntaisilta pyöräilyjärjestelyiltä kiertotilaan, mikäli liikenneympyrä on riittävän rauhallinen. Jos liikennettä on runsaasti, pyöräilyä ei tule ohjata kiertotilaan, vaan se tulee erotella moottoriajoneuvoliikenteestä.  Koirasaarentie on kokoojakatu, jolle on odotettavissa vilkasta liikennettä alueen rakentumisen myötä. Tällöin pyöräily tulee hoitaa liikenneympyrää kiertävällä pyörätiellä Gunillantien ja Koirasaarentien liikenneympyrässä. Mikäli […]

Lue lisää

Tulevat tapahtumat

Ma 13.12. klo 17:00 – 19:00

Hallituksen kokous

Polkimo (Pyöräliitto, Pyöräilykuntien verkosto, Helsingin Polkupyöräilijät), Iso Roobertinkatu 3-5 A 22, 00120 Helsinki, Finland
Kalenteri