Lenkkietiketti

Kuntolenkeillä ajetaan aina muut liikenteessäolijat huomioiden. Käärepapereita, hajonneita sisäkumeja tai muita roskia ei heitetä luontoon, vaan ne kerätään taskuun ja viedään pois.

Vetäjä, reitti, ryhmäkoko

Jos lenkillä ei ole ennakolta määriteltyä reittiä tai vetäjää, päättävät osallistujat ajettavan reitin keskenään lähtöpaikalla. Jos lenkillä on ennakolta nimetty vetäjä, noudatetaan tämän antamia ohjeita. Jos lenkillä on runsaasti osallistujia, tulee nämä ajomukavuuden ja liikenneturvallisuuden vuoksi jakaa kahteen tai useampaan alaryhmään, joista jokaisessa on enintään 12-16 ajajaa.

Ajomuodostelmat

Ajomuodostelmana kuntolenkeillä on lähtökohtaisesti kurinalainen parijono. Kapealla tai runsaasti liikennöidyllä tiellä siirrytään tarvittaessa yksittäiseen jonoon. Parijono pidetään mahdollisimman suorana ja niin lähellä tien oikeaa reunaa kuin turvallista. Vierekkäin ajavat pysyttelevät tarkasti toistensa rinnalla.

Noudata vetäjän ohjeita vetovuoron vaihdoista. Nimetyn vetäjän puuttuessa sopikaa vaihtotapa ja vetovuorojen pituus lähdössä. Kenenkään ei kuitenkaan tarvitse olla vetovuorossa pidempään kuin kokee itselleen sopivaksi. Hitaammissa ryhmissä vetäjä pitää usein oikeanpuoleisen jonon kärkipaikkaa ja vasemmassa jonossa vetovuorot vaihtuvat. Nopeammissa ryhmissä myös vetäjä vaihtaa vetovuoroa. Vetovuoron vaihtuessa molemmissa jonoissa käytetään jotakin seuraavista tavoista:

  • molemmat kärkiajajat siirtyvät vasemmalle vetovuoron jälkeen
  • tuulen alapuolella ajava kärkiajaja siirtyy toisen jonon kärkeen vetovuoronsa jälkeen
  • jatkuva telaketju, jossa jonojen nopeusero on 1-2 km/h ja nopeamman jonon kärkiajajat siirtyvät jatkuvalla syötöllä hitaamman jonon kärkeen (käytetään lähinnä erityisen nopeissa ajoryhmissä)

Vauhti ja kuormitus

Tasatehoisilla lenkeillä pyritään säätämään nopeutta olosuhteiden mukaan siten, että kuormitus pysyy melko tasaisena. Tasaisella ja tyynessä pyritään ajamaan tavoitteena olevaa keskinopeutta, vastatuulessa ja ylämäissä hitaammin, ja myötätuulessa ja alamäissä nopeammin. Mäkien päällä pyritään odottamaan, että kaikki ovat päässeet ylös asti ennen kuin nopeutta aletaan nostaa.

Yhteislenkki tarkoittaa yhdessä ajamista, ei vain yhteislähtöä

Lenkeillä ajetaan lähtökohtaisesti ”ketään ei jätetä” -periaatteella, jolloin tarvittaessa hidastetaan vauhtia tai pidetään taukoja, jotta kaikki pysyvät vauhdissa. Jos koet vauhdin itsellesi liian rasittavaksi, tai olet tauon tarpeessa, ilmoita siitä rohkeasti ääneen. Jos ajat jonon perällä, tarkkaile muita ajajia ympärilläsi ja ilmoita jos joku on tippumassa kyydistä. Tärkeää: Jos aiot tarkoituksella erkaantua ryhmästä, ilmoita siitä etukäteen muille vetäjälle ja muissa ryhmässä olijoille.

Huom! Poikkeuksen edellä mainittuun periaatteeseen muodostavat kaikkein nopeimmat arkipäivien lenkit, joilla voimien vähetessä osallistujien oletetaan pudottautuvan oma-aloitteisesti porukasta ja osaavan omin voimin kotiin. Tällöinkin kuitenkin on asianmukaista ilmoittaa muille erkaantuvansa ryhmästä.

Lue myös seuraavat

Tulevat tapahtumat

Ma 10.8. klo 17:00 – 19:00

Hallituksen kokous

Polkimo, Iso Roobertinkatu 3-5 A 22
Su 16.8. klo 12:00 – 13:00

testi - kp

tämä on testi

Ke 19.8. klo 16:00 – 17:00

Pyöräilykaupunki Pasila -etätapahtuma

Pasilasta halutaan tehdä Suomen saavutettavin paikka, mutta vielä on paljon tehtävää. Miten sujuva ja turvallinen pyöräily mahdollistetaan?

Paneelikeskustelussa mukana:

- Harri Verkamo, Pasila-projektin liikennejärjestelyjen projektijohtaja, Helsingin kaupunkiympäristön toimiala
- Oskari Kaupinmäki, pyöräilykoordinaattori, Helsingin kaupunkiympäristön toimiala
- Petri Kangassalo, kaupunkisuunnitteluryhmän koordinaattori, Dodo ry
- Tapio Keihänen, hallituksen jäsen, Helsingin Polkupyöräilijät (HePo) ry
- Jenni Ekholm, asukasaktiivi, Pasila-liike

Paneelin puheenjohtajana toimii Helsingin Polkupyöräilijöiden toiminnanjohtaja Henni Ahvenlampi ja yleisökysymyksien välittäjänä Malm Nordlund Dodosta. Kysymyksiä voi esittää jo ennen tapahtumaa täällä:
https://forms.gle/hMbzF2v2F7VFURLx8

Etätapahtuman linkki päivitetään tänne lähempänä tapahtumaa.

Tapahtuman järjestävät Dodo ry ja Helsingin polkupyöräilijät ry.

Dodo ry on urbaani ympäristöjärjestö, jonka toiminnan aiheita ovat kestävä kaupunkisuunnittelu, kestävä ruoantuotanto, ilmasto, globaali kehitys ja vertaisoppiminen. Dodon toiminta on keskittynyt Pasilan veturitalleille, jossa sijaitsee Dodon kaupunkiviljely- ja tapahtumakeskus Kääntöpöytä. Dodo on myös laatinut Ratapihavision eteläisen Keski-Pasilan alueesta.
https://dodo.org/

Helsingin Polkupyöräilijät ry. (HePo) on pääkaupunkiseudun pyöräilyn ja pyöräliikenteen edistämisyhdistys. Järjestön toimintaan kuuluu kuuluu vaikuttamista, tiedottamista, tapahtumia, retkiä ja lenkkejä. Vaikuttamiseen kuuluu jatkuvaa vuoropuhelua kaupunkien virkamiesten ja poliitikkojen kanssa ja yhteistyötä muiden pyöräilyyn liittyvien tahojen kanssa. Liity jäseneksi! https://hepo.fi/yhdistys/liity-jaseneksi/

****
IN ENGLISH

Biking town Pasila

The panel discussion will be held in Finnish but questions can be asked also in English - in the event or here in advance: https://forms.gle/hMbzF2v2F7VFURLx8.

The discussion looks into the future of Pasila and how to develop biking in the area which aims to be the most easy to reach spot in Finland.

Panelists:
- Harri Verkamo, Pasila project's traffic solutions' director, Helsinki Urban Environment Division
- Oskari Kaupinmäki, cycling coordinator, Helsinki Urban Environment Division
- Petri Kangassalo, Coordinator of Urban planning group, Dodo
- Tapio Keihänen, board member, Helsinki cyclists
- Jenni Ekholm, community activist, Pasila movement

La 5.9. klo 0:00 – 23:59

Pyöräilyviikko

Kalenteri