Lenkit

HePo on tällä hetkellä hakemassa uusia vapaaehtoisia organisoimaan HePo:n lenkkejä ja niistä tiedottamista. Mikäli organisointihommat kiinnostaa, niin laita ihmeessä yksityisviestiä tai sähköpostia minulle katriina.heiskanen ( at ) hepo.fi.

HePon kuntolenkkien tavoitteena on pyöräilemällä kehittää ja ylläpitää osallistujien kuntoa, sekä totuttaa osallistujia sujuvaan ja turvalliseen ryhmäajoon. Lenkit ovat maksuttomia ja avoimia kaikille halukkaille yhdistyksen jäsenyydestä riippumatta. Lenkit ajetaan osallistujien omalla vastuulla.

Kuntolenkkejä ajetaan sekä tasatehoisina lenkkeinä että vaihtelevan rasituksen lenkkeinä (intervalliharjoitus). Aloittelijoille suositellaan ensisijaisesti tasatehoisia lenkkejä. Kokeneemmille osallistujille tarkoitetuilla lenkeillä saattaa olla intervalliharjoitusten lisäksi muitakin teemoja, kuten mäkikirejä tai telaketjuharjoittelua.

Ajantasaisimmat lenkkeihin liittyvät tiedot ja tiedotukset löydät Fillari-lehden Fillarifoorumilta, jossa on useampia HePon lenkkeihin liittyviä viestiketjuja Yhteislenkit- ja ajoporukat -osiossa: Helsingin Polkupyöräilijöiden kuntolenkit

Maantielenkit, huhtikuu-lokakuu

Maanantai


Lähtöaika: Klo 18
Lähtöpaikka: Viikin Prisma (Huom! Lähtöpaikka Maaherranpuiston puolella) 2. lähtöpaikka Sotungintien risteys (n. klo 18:40)
Reitti: Vakioreitti 47 km (pidennettynä 60 km), ryhmäajo-opastus aloittelijoille
Keskivauhti: Keskinopeus n. 25-27 km/h. 47 km:n peruslenkkiin sisältyy Immersbyssä (Sipoossa) n. 3 km mäkiosuus, jonka voi ajaa omaan tahtiin. Aloitteljoille erityisesti suunnattu lenkki ajetaan tarvittaessa kahdella ryhmällä ja kyseessä ns. takuulenkki, eli kaikki pidetään mukana. Lenkkiä on mahdollista jatkaa Boxintien ym. kautta, jolloin matkaa kertyy n. 60 km.
Ajoaika: 2,5 h

Tiistai

Lähtöaika: Klo 18
Lähtöpaikka: Vantaankoski
Reitti: Vaihteleva, pudotuslenkki
Keskivauhti:  30-36 km/h, nousujohteinen kauden edetessä. Toteutetaan yhdessä CCH:n ym. kanssa.
Ajoaika: 2 h

Keskiviikko

Itseohjautuva lenkki (ei sitoutunutta vetäjää)
Lähtöaika: Klo 18
Lähtöpaikka: Mittatie Kuninkaanmäessä
Reitti: vaihteleva, vakioreitti (myös pidempi vaihtoehto)
Keskivauhti: Vauhtiryhmät sovitaan paikalle saapuvien kesken
Ajoaika: 2 h

Torstai

Lähtöaika: Klo 18
Lähtöpaikka: Vantaankoski
Reitti: Vaihteleva, pudotuslenkki
Keskivauhti:  30-36 km/h, nousujohteinen kauden edetessä. Toteutetaan yhdessä CCH:n ym. kanssa.
Ajoaika: 2 hL

Lauantai

Lähtöaika: Klo 10.30
Lähtöpaikka: Maunulan maja, 2. lähtöpaikka Vantaankosken kioski klo 11:15
Reitti: Tasainen, opastus aloittelijoille
Keskivauhti: Lenkki (50+) on tarkoitettu iäkkäämmille kuntoilijoille sekä aloittelijoille (25 km/h -ryhmä). Lenkillä on opastusta ryhmäajamiseen. Keskinopeus 25-27 km/h. Lenkillä on sekä lyhyempi (45-55 km) että pidempi (65-70 km) vaihtoehtoinen reitti.
Ajoaika: 2-3 h

Itseohjautuva lenkki (ei sitoutunutta vetäjää)
Lähtöaika:
 Klo 10.30
Lähtöpaikka: Hakunilan urheilupuisto
Reitti: tasainen, useita vaihtoehtoisia reittejä (ks alla)
Keskivauhti: 27 km/h – tarvittaessa myös nopeampia ryhmiä, peruskuntolenkki
Ajoaika: 3-4 h

Sunnuntai

Itseohjautuva lenkki (ei sitoutunutta vetäjää)
Lähtöaika:
 Klo 11
Lähtöpaikka: Vantaankoski
Reitti: tasainenreitit vaihtelevat viikoittain(ks alla)
Keskivauhti: Useita nopeusryhmiä (25, 28, 30, 32 ja 34 km/h)
Ajoaika: 3-4 h

Lauantain lenkkien reitit

Lauantain lenkeillä on vaihtoehtoisia reittejä. Reittitaulokon löydät tästä. Reitti valitaan osallistujien kesken lenkin alussa. Tutustu reitteihin ja vaikka lataa ne Garminiisi ennen lenkkiä.

Sunnuntain lenkkien reitit

HePon sunnuntailenkkien reitit vaihtelevat viikoittain. Taulukko reiteistä löytyy tästä. Tarkista reitti ja lataa se vaikka Garminiisi ennen lenkkiä.

Voit ladata reitin Garminiisi RidewithGPS:stä näitä ohjeita noudattaen: 500 ja 810. Lenkkien vetäminen on helppoa, koska reittejä on melko pieni määrä ja ne on helppoa oppia ulkoa. Vielä helpompaa on toki seurata navigaattoria.

Ohjeita lenkeille

Jotkin HePon lenkit ovat tasatehoisia. Tasatehoinen lenkki onnistuu, kun kaikki muistavat seuraavat ohjeet:

  • mäkiin tullaan hyvällä vauhdilla ja himmataan päällä. Ei kiihdytetä ennen kuin kaikki ovat mäen päällä
  • alamäessä vetomiehet polkevat
  • mutkista lähdetään rauhallisesti, ei kirejä mutkista
  • vetovuoron vaihdossa ei kiihdytetä
  • yleensäkin kaikki nopeuden muutokset tapahtuvat ’hitaasti’
  • tiivis parijono = parempi peesi
  • ohjeiden/käskyjen antaminen ajon aikana, jos ajo menee häröilyksi
  • jos perä jää, odotetaan viimeistään seuraavan mäen päällä.

Isossa porukassa tulee pakostakin haitariliikettä, mutta mm. näillä ohjeilla sitä voi eliminoida.

  • Keulille tullessa ei pitäisi kiihdyttää, vaan voi käyttää hieman enemmän aikaa ohittamiseen.
  • Takana kannattaa olla vaihdossa tarkkana, ettei synny rakoja edessä olevaan ajajaan.
  • Kannattaa katsoa mallia itseään kokeneemmista kuskeista. He osaavat nämäkin niksit selvästi paremmin.

HePon lenkeillä 12-14 kuskia suuremmat pääjoukot jaetaan kahdeksi tai useammaksi, toisiaan näköetäisyydellä seuraavaksi ajoryhmäksi, joiden väliin auto/bussi/rekka mahtuu ohitustilanteissa. Näin toimien lenkkeily on nautinnollisempaa ja turvallisempaa.