Kannanotot
Kannanotot
11.12.2019
Kommentti Porkkalankadun katusuunnitelman luonnoksesta
Porkkalankadulle suunnitellaan muutoksia liikennejärjestelyihin, kuten yksisuuntaisia pyöräteitä kadun molemmin puolin. Yksisuuntaiset pyöräliikenteen järjestelyt mahdollistavat turvallisemman ja loogisemman pyöräliikenteen kaupungissa. Suunnitelma kattaa kuitenkin vain lyhyen osuuden katua. Näin toteutettu yksisuuntaistaminen ei […]
Kannanotot
10.12.2019
Muistutus Nöykkiönkadun katusuunnitelmista
Nöykkionkadulle Espoon Latokaskessa on suunnitteilla parannuksia alueen katuverkkoon, kuten uusi pyörätie Nöykkiönkadun pohjoispuolelle sekä jalkakäytävän ja pyörätien erottelu kadun eteläpuolelle. Suunnitelmat sisältävät lisäksi mm. kaksi uutta liikenneympyrää Nöykkiönkadun ja Kaskitien […]
Kannanotot
10.12.2019
Mielipide Kauppatorin asemakaavan luonnoksesta
Helsinki valmistelee parhaillaan uutta asemakaavaa Kauppatorille. Alueelle suunnitellaan entistä sujuvampia kävelyn ja pyöräilyn yhteyksiä, huoltorakennusta torikaupan ja alueen käyttäjien tarpeisiin sekä muutosta pysäköintipaikkojen sijoittumiseen. Kauppatorin alueen kehittäminen on erittäin tervetullutta. […]
Kannanotot
14.11.2019
Kommentti Kulosaaren puistotien katusuunnitelmaluonnoksesta
Kulosaaren puistotielle on suunnitteilla pyöräkatu, joka toimisi osana pyöräliikenteen pääreittiä, Itäbaanaa. Katusuunnitelmien luonnosversiot olivat kommentoitavina elo-syyskuussa 2019. Toteutuessaan Kulosaaren puistotien muuttaminen pyöräkaduksi tuo selkeän parannuksen kadun nykytilaan. Vaikka suunnitelma onkin […]
Kannanotot
8.11.2019
Muistutus Uusimaa-kaava 2050 -kaavaehdotuksesta
Maakuntakaava on kaavoituksen ylin taso, joka ohjaa yleis- ja asemakaavoitusta sekä muuta alueidenkäyttöä. Maakuntakaavassa esitetään alueidenkäytön ja yhdyskuntarakenteen periaatteet sekä osoitetaan maakunnan kehittämisen kannalta tarpeellisia aluevarauksia ja yleispiirteisiä sijainteja maakunnallisesti […]
Kannanotot
20.10.2019
Kommentti luonnoksesta Hietaniemenkadun, Merikannontien ja Hietakannaksentien liikennejärjestelyiksi
Hietaniemenkadun, Hietakannaksentien ja Merikannontien liikennejärjestelyihin suunnitellaan parhaillaan muutoksia. Kaupungin tavoitteena on parantaa jalankulku- ja pyöräliikenteen turvallisuutta sekä ohjata runsasta autoliikenteen läpiajoa alueen pääkadulle, Mechelininkadulle. Suunnitelmien mukaan pyöräliikenne siirrettäisiin ajoradalle ja […]
Kannanotot
1.10.2019
Kävelykeskustan, joukkoliikenteen ja pyöräilyn kehittämistä jatkettava ilman keskustatunnelia
Helsingin kaupunkiympäristölautakunnalle 1.10.2019 Helsingin kaupunki on asettanut tavoitteeksi vähentää hiilidioksidipäästöjä ja edistää joukkoliikennettä, kävelyä ja pyöräilyä. Esitetty maanalainen kokoojakatu eli keskustatunneli on ristiriidassa näiden tavoitteiden kanssa. Kävelykeskustaa voidaan laajentaa ilman […]
Kannanotot
28.9.2019
Turvallinen kävely ja pyöräliikenne Lauttasaaren sillalla taattava
Mielipidekirjoitus on julkaistu Helsingin Sanomissa 22.9.2019. Lauttasaaren sillan työmaan aikaisissa liikennejärjestelyissä kävely ja pyöräliikenne on ohjattu samaan kapeaan tilaan. Ratkaisu on erikoinen, kun huomioidaan, että kyseessä on Helsingin vilkasliikenteisin pyöräväylä. […]
Kannanotot
21.9.2019
Mannerheimintien pyöräkaistoilla poljetaan paikallaan
Mielipidekirjoitus on julkaistu Helsingin Sanomissa 31.8.2019. Helsingin kaupunki on viime vuosina tehnyt hyvää työtä pyöräliikenteen edistämiseksi. Etenkin infrastruktuurin parannuksina on saatu baanoja ja pyöräkaistoja. Keskustassa pyöräliikenteen isona pullonkaulana on Mannerheimintie […]
Kannanotot
31.8.2018
Alikulku on vaihtoehdoista paras
HePo on tyytyväinen että suunnitellaan oikoreittiä Kansalaistorin ja Kaisaniemenpuiston välille. On tärkeää että tulee vaihtoehto päärautatieaseman kiertämiselle tai Linnunlaulun mäkien kiipeämiselle, varsinkin pyöräliikenteen kasvaessa voimakkaasti. Tämä tulee nopeuttamaan itä-länsisuuntaista pyöräliikennettä ja parantamaan jalankulun ja pyöräliikenteen turvallisuutta päärautatieaseman edessä merkittävästi.