Kannanotot

Kannanotot

14.11.2019

Kommentti Kulosaaren puistotien katusuunnitelmaluonnoksesta

Kulosaaren puistotielle on suunnitteilla pyöräkatu, joka toimisi osana pyöräliikenteen pääreittiä, Itäbaanaa. Katusuunnitelmien luonnosversiot olivat kommentoitavina elo-syyskuussa 2019. Toteutuessaan Kulosaaren puistotien muuttaminen pyöräkaduksi tuo selkeän parannuksen kadun nykytilaan. Vaikka suunnitelma onkin […]

Lue lisää

Kannanotot

8.11.2019

Muistutus Uusimaa-kaava 2050 -kaavaehdotuksesta

Maakuntakaava on kaavoituksen ylin taso, joka ohjaa yleis- ja asemakaavoitusta sekä muuta alueidenkäyttöä. Maakuntakaavassa esitetään alueidenkäytön ja yhdyskuntarakenteen periaatteet sekä osoitetaan maakunnan kehittämisen kannalta tarpeellisia aluevarauksia ja yleispiirteisiä sijainteja maakunnallisesti […]

Lue lisää

Kannanotot

20.10.2019

Kommentti luonnoksesta Hietaniemenkadun, Merikannontien ja Hietakannaksentien liikennejärjestelyiksi

Hietaniemenkadun, Hietakannaksentien ja Merikannontien liikennejärjestelyihin suunnitellaan parhaillaan muutoksia. Kaupungin tavoitteena on parantaa jalankulku- ja pyöräliikenteen turvallisuutta sekä ohjata runsasta autoliikenteen läpiajoa alueen pääkadulle, Mechelininkadulle. Suunnitelmien mukaan pyöräliikenne siirrettäisiin ajoradalle ja […]

Lue lisää

Kannanotot

1.10.2019

Kävelykeskustan, joukkoliikenteen ja pyöräilyn kehittämistä jatkettava ilman keskustatunnelia

Helsingin kaupunkiympäristölautakunnalle 1.10.2019 Helsingin kaupunki on asettanut tavoitteeksi vähentää hiilidioksidipäästöjä ja edistää joukkoliikennettä, kävelyä ja pyöräilyä. Esitetty maanalainen kokoojakatu eli keskustatunneli on ristiriidassa näiden tavoitteiden kanssa. Kävelykeskustaa voidaan laajentaa ilman […]

Lue lisää

Kannanotot

28.9.2019

Turvallinen kävely ja pyöräliikenne Lauttasaaren sillalla taattava

Mielipidekirjoitus on julkaistu Helsingin Sanomissa 22.9.2019. Lauttasaaren sillan työmaan aikaisissa liikennejärjestelyissä kävely ja pyöräliikenne on ohjattu samaan kapeaan tilaan. Ratkaisu on erikoinen, kun huomioidaan, että kyseessä on Helsingin vilkasliikenteisin pyöräväylä. […]

Lue lisää

Kannanotot

21.9.2019

Mannerheimintien pyöräkaistoilla poljetaan paikallaan

Mielipidekirjoitus on julkaistu Helsingin Sanomissa 31.8.2019. Helsingin kaupunki on viime vuosina tehnyt hyvää työtä pyöräliikenteen edistämiseksi. Etenkin infrastruktuurin parannuksina on saatu baanoja ja pyöräkaistoja. Keskustassa pyöräliikenteen isona pullonkaulana on Mannerheimintie […]

Lue lisää

Kannanotot

31.8.2018

Alikulku on vaihtoehdoista paras

HePo on tyytyväinen että suunnitellaan oikoreittiä Kansalaistorin ja Kaisaniemenpuiston välille. On tärkeää että tulee vaihtoehto päärautatieaseman kiertämiselle tai Linnunlaulun mäkien kiipeämiselle, varsinkin pyöräliikenteen kasvaessa voimakkaasti. Tämä tulee nopeuttamaan itä-länsisuuntaista pyöräliikennettä ja parantamaan jalankulun ja pyöräliikenteen turvallisuutta päärautatieaseman edessä merkittävästi.

Lue lisää

Kannanotot

28.8.2018

HePon kommentti Lauttasaaren sillan katusuunnitelmaluonnoksista

HePo on tyytyväinen että sillalle esitetään rakennettavaksi yksisuuntaiset pyörätiet kolmeen tasoon. Pyöräliikenteen määrä sillalla on erittäin suuri ja kasvanee edelleen tulevina vuosina. Suunnitelma noudattaa myös kaupungin linjauksia pyöräteiden rakenteesta. On hyvä että Lauttasaarentien ja Porkkalankadun liikennesuunnitelmia aletaan uudistaa, sillä myös siltaa edeltävät pyöräliikenteen ratkaisut kaipaavat päivitystä sillan peruskorjauksen yhteydessä.

Lue lisää

Kannanotot

19.8.2018

Pyöräilijän kiilaaminen ajoradalla on erittäin vaarallista

Helsingin sanomat uutisoi 16.8. pyöräilijän joutuneen linja-auton kiilaamaksi ajaessaan ajoradalla. Tällaista pyöräilijän “kouluttamista” kiilaamalla tapahtuu sen vaarallisuuteen nähden aivan liikaa. Toki on samaan hengenvetoon sanottava että liikennekulttuuri on tämän osalta parantunut ilahduttavasti viime vuosina.

Lue lisää

Kannanotot

15.8.2018

Kommentti Läntisen Tarvonsillan suunnitelmaluonnoksista

Espoon kaupunki suunnittelee parhaillaan vanhan huonokuntoisen kelluvan ponttonisillan korvaamista uudella kiinteällä sillalla Tarvossa Helsingin ja Espoon rajalla. Silta on osa Tarvonbaanaa, vilkasta pyöräliikenteen väylää, joka on yksi neljästä tärkeimmästä yhteydestä […]

Lue lisää