Kannanotot

Kannanotot

19.12.2019

Kommentti Kansalaistori-Kaisaniemi -alikulkuun liittyvistä suunnitelmaluonnoksista

Helsingin kaupunginvaltuusto hyväksyi Kansalaistori−Kaisaniemi jalankulun ja polkupyöräilyn alikulkuyhteyden yleissuunnitelman 30.1.2019. Suunnittelu on edennyt vuoden 2019 aikana katusuunnitteluvaiheeseen, ja rakentamisen on määrä alkaa syksyllä 2020. Suunnittelun aikana valtuuston hyväksymässä yleissuunnitelmassa esitetty alikulkuun johtava kierreramppi on korvattu suoralla ajoluiskalla. Joulukuussa 2019 kommentoitavina olleet Töölönlahdenkadun ja Bergbominkujan katusuunnitelmien luonnokset sekä Kaisaniemenpuiston puistosuunnitelman luonnos käsittävät suunnittelualueen ne kohdat, joissa […]

Lue lisää

Kannanotot

15.12.2019

Kommentti Laajasalontien katusuunnitelman luonnoksesta

Laajasalontietä ollaan muuttamassa moottoritiemäisestä autoliikenteen väylästä kaupunkimaiseksi kaduksi raitioteineen, katupuineen ja pyöräteineen. Katusuunnitelman luonnoksessa pyöräliikenteen järjestelyt on esitetty yksisuuntaisina, vaikka tavoiteverkon mukaan kadulle on esitetty kaksisuuntaista järjestelyä ja baanaa. Kaksisuuntainen vs. yksisuuntainen järjestely Laajasalontien estevaikutus pyöräliikenteelle ja jalankululle on suuri myös sen jälkeen kun tien moottoritemäisyys on tämän suunnitelman myötä muutettu. Etenkin tulevaisuudessa Kruunuvuorenrannan uuden […]

Lue lisää

Kannanotot

13.12.2019

Kommentti Töölönlahden tulvasuojeluhankkeen puistosuunnitelman luonnoksesta

Helsingin kaupunki laatii parhaillaan Töölönlahden tulvasuojeluhankkeen puistosuunnitelmaa. Suunnittelu koskee Tokoinrannassa ja Kaisaniemenpuistossa junaradan itäpuolella sijaitsevaa jalankulun ja pyöräilyn siltaa ja sen lähiympäristöä. Sillan yhteyteen toteutetaan tulvapumppaamo, jotta Töölönlahden vesiä voidaan hallita paremmin tulvatilanteessa. Pohjoisbaanan reitillä sijaitsevan sillan uusimisen myötä puiston pinnan tasaus nousee sillan ympärillä. Uusi silta on huomattavasti vanhaa leveämpi, mikä parantaa jalankulun ja […]

Lue lisää

Kannanotot

11.12.2019

Kommentti Porkkalankadun katusuunnitelman luonnoksesta

Porkkalankadulle suunnitellaan muutoksia liikennejärjestelyihin, kuten yksisuuntaisia pyöräteitä kadun molemmin puolin. Yksisuuntaiset pyöräliikenteen järjestelyt mahdollistavat turvallisemman ja loogisemman pyöräliikenteen kaupungissa. Suunnitelma kattaa kuitenkin vain lyhyen osuuden katua. Näin toteutettu yksisuuntaistaminen ei ole toimivaa eikä turvallista, koska sen myötä pyöräilijöille ei muodostu selkeää ja jatkuvaa yksisuuntaista yhteyttä. Tämä haittaa merkittävästi yksisuuntaisen pyörätieinfrastruktuurin omaksumista. Jo olemassaolevat Porkkalankadun pyörätiet […]

Lue lisää

Kannanotot

10.12.2019

Muistutus Nöykkiönkadun katusuunnitelmista

Nöykkionkadulle Espoon Latokaskessa on suunnitteilla parannuksia alueen katuverkkoon, kuten uusi pyörätie Nöykkiönkadun pohjoispuolelle sekä jalkakäytävän ja pyörätien erottelu kadun eteläpuolelle. Suunnitelmat sisältävät lisäksi mm. kaksi uutta liikenneympyrää Nöykkiönkadun ja Kaskitien sekä Nöykkiönkadun ja Kaskenpolttajantien risteyksiin. Liikenneympyröiden poistumissuunnille on suunniteltu yliajettavat kavennukset, jotka parantavat turvallisuutta. Suunnitelmissa on kuitenkin myös puutteita. Liikenneympyrät Liikennejärjestelyiden tulee ohjata tienkäyttäjää oikeanlaiseen […]

Lue lisää

Kannanotot

10.12.2019

Mielipide Kauppatorin asemakaavan luonnoksesta

Helsinki valmistelee parhaillaan uutta asemakaavaa Kauppatorille. Alueelle suunnitellaan entistä sujuvampia kävelyn ja pyöräilyn yhteyksiä, huoltorakennusta torikaupan ja alueen käyttäjien tarpeisiin sekä muutosta pysäköintipaikkojen sijoittumiseen. Kauppatorin alueen kehittäminen on erittäin tervetullutta. Alueen läpi kulkee paljon pyöräliikennettä ja sen turvallisuuden ja sujuvuuden parantaminen on tärkeää. Nykyisellään Kauppatorin alue on pyörällä liikkuvan näkökulmasta hyvin hankala ja vaarallinen. Alueella […]

Lue lisää

Kannanotot

14.11.2019

Kommentti Kulosaaren puistotien katusuunnitelmaluonnoksesta

Kulosaaren puistotielle on suunnitteilla pyöräkatu, joka toimisi osana pyöräliikenteen pääreittiä, Itäbaanaa. Katusuunnitelmien luonnosversiot olivat kommentoitavina elo-syyskuussa 2019. Toteutuessaan Kulosaaren puistotien muuttaminen pyöräkaduksi tuo selkeän parannuksen kadun nykytilaan. Vaikka suunnitelma onkin erittäin hyvä, sitä voisi edelleen parantaa muuttamalla joitakin yksityiskohtia, kuten risteysalueiden järjestelyitä pyöräkadun molemmissa päissä ja kiinnittämällä huomiota pintojen tasaisuuteen. Suunnitelmassa pyöräkadun molemmissa päissä pyöräkatua […]

Lue lisää

Kannanotot

8.11.2019

Muistutus Uusimaa-kaava 2050 -kaavaehdotuksesta

Maakuntakaava on kaavoituksen ylin taso, joka ohjaa yleis- ja asemakaavoitusta sekä muuta alueidenkäyttöä. Maakuntakaavassa esitetään alueidenkäytön ja yhdyskuntarakenteen periaatteet sekä osoitetaan maakunnan kehittämisen kannalta tarpeellisia aluevarauksia ja yleispiirteisiä sijainteja maakunnallisesti merkittäville toiminnoille. Maakuntakaavassa ei käsitellä paikallisia, esimerkiksi kuntien sisäisiä alueidenkäytön tarpeita. Uusimaa-kaava 2050 kokoaa yhteen kaikki maankäytön keskeiset teemat, jotka tulee maakuntakaavalla ratkaista. Kaava käsittää […]

Lue lisää

Kannanotot

20.10.2019

Kommentti luonnoksesta Hietaniemenkadun, Merikannontien ja Hietakannaksentien liikennejärjestelyiksi

Hietaniemenkadun, Hietakannaksentien ja Merikannontien liikennejärjestelyihin suunnitellaan parhaillaan muutoksia. Kaupungin tavoitteena on parantaa jalankulku- ja pyöräliikenteen turvallisuutta sekä ohjata runsasta autoliikenteen läpiajoa alueen pääkadulle, Mechelininkadulle. Suunnitelmien mukaan pyöräliikenne siirrettäisiin ajoradalle ja pyörätiet muutettaisiin jalkakäytäviksi. Autoliikenteen läpiajoa puolestaan vähennettäisiin muuttamalla Merikannontie autoliikenteelle yksisuuntaiseksi Kesäkadun ja Pohjoisen Hesperiankadun välillä. Hietaniemenkadulle on tehty kaksi vaihtoehtoista suunnitelmaa Hietakannaksentien ja Mechelininkadun […]

Lue lisää

Kannanotot

1.10.2019

Kävelykeskustan, joukkoliikenteen ja pyöräilyn kehittämistä jatkettava ilman keskustatunnelia

Helsingin kaupunkiympäristölautakunnalle 1.10.2019 Helsingin kaupunki on asettanut tavoitteeksi vähentää hiilidioksidipäästöjä ja edistää joukkoliikennettä, kävelyä ja pyöräilyä. Esitetty maanalainen kokoojakatu eli keskustatunneli on ristiriidassa näiden tavoitteiden kanssa. Kävelykeskustaa voidaan laajentaa ilman keskustatunnelia. Keskustatunnelin sijasta liikennesuunnitteluresurssit tulisi käyttää joukkoliikenne-, pyöräily- ja kävelyhankkeisiin. Kasvavan kaupungin liikennetarpeita ei voi ratkaista rakentamalla yhä lisää autoväyliä. Esitetty nelikaistainen keskustatunneli lisäisi kaupungin […]

Lue lisää

Tulevat tapahtumat

Ma 13.12. klo 17:00 – 19:00

Hallituksen kokous

Polkimo (Pyöräliitto, Pyöräilykuntien verkosto, Helsingin Polkupyöräilijät), Iso Roobertinkatu 3-5 A 22, 00120 Helsinki, Finland
Kalenteri