Kannanotot

Kannanotot

28.9.2019

Turvallinen kävely ja pyöräliikenne Lauttasaaren sillalla taattava

Mielipidekirjoitus on julkaistu Helsingin Sanomissa 22.9.2019. Lauttasaaren sillan työmaan aikaisissa liikennejärjestelyissä kävely ja pyöräliikenne on ohjattu samaan kapeaan tilaan. Ratkaisu on erikoinen, kun huomioidaan, että kyseessä on Helsingin vilkasliikenteisin pyöräväylä. […]

Lue lisää

Kannanotot

21.9.2019

Mannerheimintien pyöräkaistoilla poljetaan paikallaan

Mielipidekirjoitus on julkaistu Helsingin Sanomissa 31.8.2019. Helsingin kaupunki on viime vuosina tehnyt hyvää työtä pyöräliikenteen edistämiseksi. Etenkin infrastruktuurin parannuksina on saatu baanoja ja pyöräkaistoja. Keskustassa pyöräliikenteen isona pullonkaulana on Mannerheimintie […]

Lue lisää

Kannanotot

31.8.2018

Alikulku on vaihtoehdoista paras

HePo on tyytyväinen että suunnitellaan oikoreittiä Kansalaistorin ja Kaisaniemenpuiston välille. On tärkeää että tulee vaihtoehto päärautatieaseman kiertämiselle tai Linnunlaulun mäkien kiipeämiselle, varsinkin pyöräliikenteen kasvaessa voimakkaasti. Tämä tulee nopeuttamaan itä-länsisuuntaista pyöräliikennettä ja parantamaan jalankulun ja pyöräliikenteen turvallisuutta päärautatieaseman edessä merkittävästi.

Lue lisää

Kannanotot

28.8.2018

HePon kommentti Lauttasaaren sillan katusuunnitelmaluonnoksista

HePo on tyytyväinen että sillalle esitetään rakennettavaksi yksisuuntaiset pyörätiet kolmeen tasoon. Pyöräliikenteen määrä sillalla on erittäin suuri ja kasvanee edelleen tulevina vuosina. Suunnitelma noudattaa myös kaupungin linjauksia pyöräteiden rakenteesta. On hyvä että Lauttasaarentien ja Porkkalankadun liikennesuunnitelmia aletaan uudistaa, sillä myös siltaa edeltävät pyöräliikenteen ratkaisut kaipaavat päivitystä sillan peruskorjauksen yhteydessä.

Lue lisää

Kannanotot

19.8.2018

Pyöräilijän kiilaaminen ajoradalla on erittäin vaarallista

Helsingin sanomat uutisoi 16.8. pyöräilijän joutuneen linja-auton kiilaamaksi ajaessaan ajoradalla. Tällaista pyöräilijän “kouluttamista” kiilaamalla tapahtuu sen vaarallisuuteen nähden aivan liikaa. Toki on samaan hengenvetoon sanottava että liikennekulttuuri on tämän osalta parantunut ilahduttavasti viime vuosina.

Lue lisää

Kannanotot

15.8.2018

Kommentti Läntisen Tarvonsillan suunnitelmaluonnoksista

Espoon kaupunki suunnittelee parhaillaan vanhan huonokuntoisen kelluvan ponttonisillan korvaamista uudella kiinteällä sillalla Tarvossa Helsingin ja Espoon rajalla. Silta on osa Tarvonbaanaa, vilkasta pyöräliikenteen väylää, joka on yksi neljästä tärkeimmästä yhteydestä […]

Lue lisää

Kannanotot

5.6.2018

Kommentti Jousensillan suunnitelmaluonnoksista

Espoon kaupunki suunnittelee Jousensillan rakentamista Merituulentien ylitse lähelle Urheilupuiston metroasemaa. Sillan on tarkoitus palvella jalankulkijoita ja pyöräilijöitä. Helsingin Polkupyöräilijät ry (HePo) kiittää Espoon kaupunkia siitä, että se aikoo ryhtyä poistamaan […]

Lue lisää

Kannanotot

17.5.2018

Helsingin Polkupyöräilijät vaatii Kansalaistorin työmaan poikkeusjärjestelyjen parantamista

Avoin kirje Helsingin kaupungilleKaupunkiympäristön toimialaRakennusten ja yleisten alueiden palvelukokonaisuus Näkemämme suunnitelmat kansalaistorin työmaan poikkeusjärjestelyistä eivät ole riittäviä takaamaan sujuvaa ja turvallista pyöräliikennettä alueella, eivätkä ne ole pyöräliikenteen osalta riittävällä tarkkuudella. […]

Lue lisää

Kannanotot

4.5.2018

Kommentti Helsinginkadun ja Läntisen Brahenkadun katusuunnitelmaluonnoksista

Helsinginkadun perusratkaisu siirtyä yksisuuntaisiin pyöräteihin on hyvä ja suunnitelma sisältää monia parannuksia nykytilanteeseen. Näemme siinä kuitenkin myös parannusmahdollisuuksia. Yksisuuntaisen ja kaksisuuntaisen infran liitoskohdat Suurin ongelma on yksi- ja kaksisuuntaisen pyöräinfran […]

Lue lisää

Kannanotot

23.4.2018

Kommentti Kauppatorin asemakaavasta ja asemakaavan muutoksesta

Helsingin Polkupyöräilijät lähetti Helsingin kaupungille 23.4.2018 kommentin Kauppatorin asemakaavasta ja asemakaavan muutoksesta. Helsingin Polkupyöräilijät on tyytyväinen siihen että Kauppatorin aluetta kehitetään. Alueen läpi kulkee paljon pyöräliikennettä ja sen turvallisuuden ja […]

Lue lisää

Tulevat tapahtumat

Ma 20.5. klo 17:00 – 19:00

Hepon vaikuttamisryhmän kokous

Tervetuloa Hepon vaikuttamisryhmän kokoukseen Polkimolle ma 20.5. klo 17-19. Palaverin aluksi Helsingin kaupungin pyöräilykoordinaattori Oskari Kaupinmaki alustaa Helsingin pyöräliikenteen liikennevalo-ohjauksen periaatteista. Oskarin osuuden jälkeen kokouksessa keskustellaan ajankohtaisista pyöräliikenteeseen liittyvistä aiheista. Esityslistan luonnos: https://docs.google.com/document/d/1sz-yL7bZmZWGZluD2wY0IcoqCJ-kQrGX1jSOXxIuA64/edit Hepon vaikuttamisryhmä suunnittelee ja toteuttaa yhdistyksen vaikuttamistoimintaa yhdistyksen kokouksien vetämien suuntaviivojen mukaisesti. Vaikuttamisryhmä laatii kannanottoja, kommentteja, mielipidekirjoituksia ja blogeja yhdistyksen puolesta. Lisäksi vaikuttamisryhmä tapaa virkamiehiä ja poliitikkoja, toteuttaa kampanjoita ja tarvittaessa mielenosoituksiakin. Työ tehdään pääasiassa vapaaehtoispohjalta. Kaikki kiinnostuneet ovat tervetulleita mukaan Hepon vaikuttamisryhmään. Paikka: Iso Roobertinkatu 3-5 Sisäpihan/porttikongin kautta sisään, summeri ”Kuvasto, Suomen Taiteilijaseura, Pyöräliitto, Pyöräilykuntien verkosto” 2. Krs. Tapaamiseen voi osallistua etäyhteydellä tämän linkin kautta: meet.google.com/jzo-ihvb-suh Tapahtuma Facebookissa: https://fb.me/e/C0YVacmVi

Ma 3.6. klo 17:00 – 19:00

Hallituksen kokous

Polkimo, Iso Roobertinkatu 3-5 A 22, 00120 Helsinki
Kalenteri